onsdag 24 februari 2010

Svaren på frågorna!

Det blev som vanligt inte så många som lämnade in svar på mina frågor… Men, men… Då får ju ni som svarade dela på desto mer pengar! :-)

Jag räknade ut så här: 9 miljoner svenskar svarade INTE! Alltså ska de skicka pengar till mig! Om vi säger att alla skickar varsin tia till mig så har vi ju snart 90 miljoner att dela på fyra! Grattis till oss!

Men, i alla fall, här kommer svaren på frågorna:

1. Matterhorn.

2. 4478 meter.

3. Cirka 100 meter. Fan, jag såg ju toppen… Men… Jag hade joggarshorts och löpardojor. Nere i dalen var det 25 grader varmt och solsken. Uppe på 4000 meters höjd började det snöa och var nollgradigt. De professionella bergsklättrarna, med adekvat utrustning och utbildning, tyckte inte det var någon bra idé att jag fortsatte… :-)

4. På ”kammen”, med stup på bägge sidorna, satt det här och där bilder på människor som förolyckats i fallolyckor. Det, kylan, snön och att alla andra däruppe var proffs med rätt utrustning gjorde att jag blev lite rädd och feg. Det kändes nästan skönt när proffsen övertalade mig att vända ned igen! :-)

Detta hände i mitten på nittiotalet. Sen var jag kvar där i Zermatt en vecka med besök på många andra toppar på över 4000 meter, men det är en annan historia…

9 kommentarer:

  1. Bara så du vet, Suunto X10 har förutom GPS även riktig höjdmätare. Med en sån hade du kunnat tala om exakt hur många höjdmeter du hade kvar istället för att gissa på ca 100 meter! Nej, jag har ingen sån. Jag har varken GPS, tidtagarur eller vanlig klocka. Oseriös som jag är springer jag länge/långt det känns bra. Hur långt/kort/länge det blir blir är det aldrig nån som vet. Och i höstas ramlade cykeldatorn isär. Så nu vet jag inte hur långt jag cyklar heller. Förmodligen kortare än vad jag tror...

    SvaraRadera
  2. Jaha... Så du menar på allvar att man inte behöver alla prylar som finns? ;-)

    SvaraRadera
  3. Om du menar man som i Man, så behöver han förmodligen en jäkla massa pryttlar. Menar du man i jag, så nöjer jag mig med några par skidor, en skaplig cykel, ett par joggingskor, en soffa, en skaplig TV och några öl. Märke på ölen kvittar. Går bra med tysk fulöl...

    SvaraRadera
  4. Mats! Du glömde det absolut mest livsnödvändiga! Du måste ju även ha någon slags dator så du kan läsa min blogg ju!

    SvaraRadera
  5. Nix. Dator finns på jobbet, så det är inte nån nödvändig pryttel för mig.

    SvaraRadera
  6. Dator är ungefär lika viktig som det där andra kylskåpet.

    SvaraRadera
  7. Jag missuppfattade frågan, trodde att du kommit drygt 3000 meter när du fick vända. Men det där var ju grymt, bara 100 meter kvar. Jag har glömt bort hur tuff du har varit, brorsan!

    Sedan håller jag inte med brorsan M om att han tycker att pryttlar är onödiga...

    SvaraRadera
  8. Shajse! Jag missade den här tävlingen. Kan du göra om den? :-)

    SvaraRadera
  9. Till Ingmarie: Fler tävlingar kommer! Antagligen blir de ännu dummare... :-)

    SvaraRadera