lördag 13 februari 2010

PC-problem!

Är det möjligen någon som läser här som kan hjälpa mig med ett problem på våran gamla PC?
Vi har inte använt högtalarna på flera år. Nu när jag kopplar in de brusar det förskräckligt... Jag har haft isär och dammsugit och gjort rent. Hjälpte inte. Jag har bytt plats på ljudkortet. Hjälpte inte. Jag har provat olika vägguttag. Hjälpte inte, men det blir något bättre i ett ojordat (!). Det enda som hjälper är om jag stänger av bildskärmen, då blir det kanonljud utan brus. Konstigt! Det känns ju som det är något jordfel ändå, eller? Vad ska jag prova? Köpa nytt? Ljudkort eller grafikkort? De funkar ju kanon enskilt men inte tillsammans. Men det har ju funkat förut...
Är det någon som har något tips? Och säg inte att vi kan stänga av skärmen när vi satt på musiken, för det ljudet har vi ju i stereon. Utan vi vill ju kunna använda videosamtalsfunktionen i Skype på den stationära oxå och inte bara på laptopen...

Det blev inget badhus i dag. Annso har tagit med sig barnen och åkt till mormor. Och vad långtråkigt jag fick! Inte! :-) Jag får passa på att greja med lite saker som är lite svåra att göra när Clara är med. Hon vill ju alltid vara med och skruva och jag har lite svårt att säga att hon inte får...

3 kommentarer:

  1. Jag har ju normalt allt ljud avstängt på datorn. Men eftersom vi kör en hel del med Skype på jobbet så var jag tvungen att köpa hörlurar. Har du provat med andra högtalare eller hörlurar?

    SvaraRadera
  2. Har inte provat något annat i PC:n. Men jag har provat högtalarna i laptopen och det låter bra... Jag tror nog det kan bli bra med hörlurar. Får prova det...

    SvaraRadera
  3. Jag försökte med hörlurarna till en gammal mp3 spelare... Sladden räckte inte till baksidan men det fanns ett uttag på framsidan för hörlurar. Men det fick jag inget ljud i överhuvudtaget. Fast jag tyckte jag bockade i där det skulle vara bockar. Får testa mer någon annan gång...
    Ps. Jag har oxå normalt sett allt ljud avstängt. Speciellt om jag jobbar...

    SvaraRadera