måndag 22 februari 2010

Modern affärsjuridik?

Jag tänkte berätta lite om hur en konkurs i dagens Sverige kan gå till…

Zakrisdalsverken är ett anrikt företag i verkstadsbranschen som främst, liksom vi, varit inriktade mot den tunga fordonsindustrin. Tidigare har de bara haft en tillverkande enhet i Karlstad men strax innan ”guldåren” tog slut tog de även över Scanias lokaler och bearbetning i Falun.

Men så kom då den här lågkonjunkturen och finanskrisen. På grund av flera dyra investeringar, med köpet av Scania i Falun i spetsen brakade då Zakrisdalsverkens ekonomi ihop fullständigt. Främst är det deras enhet i Falun som gått riktigt dåligt. I Karlstad har de ju även haft vapenindustrin att luta sig mot, och lågkonjunktur på vapen verkar det aldrig bli…

Men i alla fall, för att undvika en konkurs inleddes för snart ett år sedan ett rekonstruktionsarbete på ”ZAB”. För ett par veckor sedan stod det klart att det inte skulle lyckas. Men då kommer man på följande geniala lösning: Enheterna i både Karlstad och Falun ägs av ”Zakrisdalsverken AB”. Ett nytt bolag bildas som heter ”Zakrisdalsverken i Karlstad AB” som köper upp enheten i Karlstad av ”Zakrisdalsverken AB”. Sen sätts ”Zakrisdalsverken AB” i konkurs… På det sättet kan enheten i Karlstad drivas vidare som vanligt medan enheten i Falun drivs av en konkursförvaltare med en högst osäker framtid…

Vad ska man tycka om detta då? Ingen aning egentligen men det luktar ju skojeri och lurendrejeri långa vägar…

Men samtidigt är jag ju förstås glad för Eriks, Dans och alla andra kollegers skull på ”ZAB” i Karlstad. Och det är väl bättre att hälften räddas än inget?

Undrar om det stått något i DD om denna märkliga historia?

Kanske någon på ”ZAB” i Karlstad eller Falun kan bekräfta, dementera eller lägga till något i min historia ovan?

4 kommentarer:

  1. Ja, fabriker som gör mördarpryttlar är ju vad den här världen behöver. Vem fan behöver kärlek när ett rejält krig räddar vår ekonomi!

    SvaraRadera
  2. Ikväll lägger jag upp en rolig tävling på bloggen där man kan vinna valfritt barn plagg från Paulfrank, vore kul om du ville delta!(man behöver inte ha en blogg, kanske fler av dina läsare vill vara med som inte har en blogg)

    hoppas du får en fortsatt underbar dag och kväll!
    Kramar Erica

    SvaraRadera
  3. Till Mats: Svenska vapen är väl bara fredsbevarande? :-)

    Till Erica: Mina kids behöver inte PaulFrank... JAG behöver PaulFrank... :-)

    SvaraRadera
  4. P: Precis det jag intalade mig under mina år mördarmaskinsbranchen...

    SvaraRadera