lördag 6 februari 2010

Lördag!

Nu är det väl ingen idé att skriva något egentligen för alla tittar väl på Melodifestivalen... Vad tycker ni om Dolph? Succé eller fiasko? Jag tycker nog att han är lite rolig och cool. Utan att han vet om det själv...

I dag har Clara och jag varit ute med pulkan som vanligt. Jag drar alltid dit hon vill... I dag blev det över stora fält och djupa skogar... Jobbigt för papsi med all snö! Och allt hamnade i mina skor. Till slut hittade jag ett ställe jag kunde sätta mig på och tömma ur snön från skorna, då passade Clara förstås på att ta min mössa och stoppa den full i snö! Hahaha..

Till kvällsmat blev det fläskfilé, klyftpotatis, sås och en massa sallad. Vad säger ni köttexperter? Är det OK med att äta gris? Och hur tycker ni grisen skall tillagas? Jag tycker nog att enklast ofta är godast: Steka fileén i smör och sen göra såsen direkt i pannan med grädde och fond eller buljong. Och någon slags potatis till förstås!

En liten matanekdot som gäller fläskkött: Detta är egentligen en lumparhistoria och sådana är ju bara roliga för de inblandade så jag tänker inte bli långrandig. Men i alla fall: Vi var ute på en sån där överlevnadsövning i skogarna norr om Östersund någon gång mellan höst och vinter. Vi bara gick och gick och levde på det som skogen hade att erbjuda och sov under granarna. Men en kväll blev vi lovade att vi skulle få mat. När vi kom till rätt plats enligt kartan så hittade vi maten. Det var en stackars gris i en låda. Som tur var så hade vi två bröder med som var slaktare. De visste precis hur de skulle sticka och stycka. Sen satt vi runt brasan med varsin "korvpinne" och grillade skinka och filé... Vi hade tyvärr varken salt eller peppar men det smakade ändå utmärkt.

De slaktande bröderna som kom från Lima i norra Dalarna har senare gjort sig ett namn i chark-branchen, http://www.karelius.se/, och levererar utmärkt lokalproducerat käk! Passa på att köp lite korv om ni åker till Sälen! Ni kommer nog att ha svårt att förstå vad de säger men det ordnar sig nog...

5 kommentarer:

  1. Allt kött, inklusive gris, gör sig så klart bäst på grillen. Men i dessa bistra vintertider och om man inte vill förfrysa händerna ute vid en grill så fungerar stekpannan alldeles utmärkt.

    Angående V75 så landade vi på 5 rätt idag. Är faktiskt rätt besviken på mig själv att det inte blev bättre. Får plugga hårdare till nästa lördag.

    SvaraRadera
  2. Hmmm... Stå ute och grilla mat??? Som du läste gjorde jag det i lumpen. Har blivit lite bekväm efter det... :-)

    SvaraRadera
  3. Det är okey att äta gris om det är svensk gris och speciellt om det är en "krav-gris" som har fått leva ett bra grisliv utomhus. Efter att ha tävlat i Vallentuna åkte vi hem och stekte en svensk biff och åt med ugnsstekta grönsaker (potatis, sötpotatis, squash, paprika, morot, rödlök) och vitlökssmör.

    SvaraRadera
  4. Tjena Eva!
    Jag funderade på vart ni varit hela dagen... Men mamsi skvallrade. Gick tävlingen bra?

    SvaraRadera
  5. Leif var nöjd med sitt resultat och jag gjorde så gott jag kunde. Springa i modd kräver sin man/kvinna! :-)

    SvaraRadera