onsdag 3 februari 2010

Jobbet...


Oj vad det snöar… Men det är mysigt ju!
Det är bara det att i morgon ska jag och två kolleger åka till Sandviken…

Får se hur det går i detta väder! Det är meningen att jag ska försöka komma i väg tio i sex från Molkom… Lite för tidigt för mig egentligen. Men det får lov att gå!

Vad vi ska göra där? Jo, det är den där stora verktygstillverkaren som finns där uppe som jag inte vill göra gratis reklam för som skall ha någon demonstration eller kurs på sina fantastiska verktyg.

Får se om de kan imponera på mig! Jag tvivlar…

Men det blir nog skönt att göra något annat en dag än att sitta här i alla fall!

7 kommentarer:

  1. Löfmans fräsgrupp3 februari 2010 kl. 15:18

    En Kennakommentar? Nja, så länge det spottas ut fräsar det står 390 på från den där fabriken i sandviken känns Kenna överflödigt för en fräsare. Men ingen har ännu förstått hur (eller om) en svarvare tänker, så du kanske har användning för Kenna?

    SvaraRadera
  2. Nuförtiden är det 490 som gäller:

    CoroMill 490 är ett högprecisionsverktyg för applikationer där mindre skärdjup och mindre färdigbearbetning krävs, som vid “near net shape” smiden och gjutgods, som används i produktionsverkstäder för att nå högre produktivitet. Mindre, men mer precis bearbetning behövs för dessa smiden och gjutgods. Det är möjligt med konstruktionen på skären med fyra eggar på CoroMill 490 som avsevärt reducerar bearbetningskostnaderna per detalj. CoroMill 490 är det mest effektiva verktyget för dessa applikationer. Den har så hög precision att den kan framställa en färdig detalj med bara en passering. Max skärdjup är 5,5 mm, 4 mm rekommenderas.

    CoroMill 490 erbjuder flera produktivitetsvinster. Dess mångsidighet gör det möjligt för kunderna att använda CoroMill 490 som sitt standardfräsverktyg, vilket ersätter flera andra verktyg och förenklar produktionsstyrningen. Resultatet är sänkta kostnader för plan- och hörnfräsning. CoroMill 490 kan också användas för kontur- och kantfräsning, utan mismatch, och för spårfräsning.

    Fast å andra sidan är det ännu ingen som förstått hur ngn från Löfmans tänker? "390 har jag haft i trettio år så det ska jag fortsätta med!" Eller? :-)

    SvaraRadera
  3. hobbyfräsarna på Löfmans3 februari 2010 kl. 18:56

    "390 har jag haft i trettio år så det ska jag fortsätta med!" Eller? :-)"

    Jo, det är väl lite så som vi tänker. Att det ska gå att driva en verkstad, utan att låta robotor och skit rationalisera bort människor, och samtidigt vara en verkstad där det är latjo att jobba!

    Och sen är väl det lite svarvartänk. "Vi kan inget, så det försöker vi dölja genom att hitta en massa nya verktyg som kanske klarar det vi inte kan själva!"
    Och 490? Fixar den skärdjup på 15mm?

    SvaraRadera
  4. Skärdjup på 15mm... Har du hört talas om HFM???

    SvaraRadera
  5. Nix Berätta. Jag har inte hört talas om nåt som hänt inom fräsvärlden dom senaste 25 åren. har varit fullt upptagen med att fräsa som man alltid har gjort... Det man inte kan fräsa i våran Sajo, med spånbrytare på 30, HSS, förstås, är inte värt att fräsa. CNC, CadCam, DNC, och sånt trams, det för folk som inte kan själva. Hmm, möjligen kan ett Siemens Sprint från tidigt 80-tal accepteras.

    SvaraRadera
  6. Stanna hemma om det är så dåligt väder! Inte värt att riskera livet på vägarna för något litet verktyg!

    SvaraRadera
  7. Tjena syrran.

    Du har rätt. Vi får se hur det ser ut i morgon...
    Åker vi så tutar vi när vi åker förbi Falun så kan du vinka! :-)

    SvaraRadera