torsdag 4 februari 2010

Oj, oj, oj. Vilken skandal!

Som vanligt på kvällen skummade jag igenom den för oss som kommer från bygden utmärkta sajten http://filipstad.ifolkmun.se/ för att kolla om det fanns något nytt skvaller...

Det var inte mycket som hänt... Men jag reagerade på en liten notis. Citat från http://filipstad.ifolkmun.se/:

"Två fall av misshandel bland asylsökande har anmälts till polisen. I tisdags hamnade två ynglingar födda -94 respektive -93 i bråk på hemmet för ensamkommande barn, där den yngre ska ha slagit den äldre i bröstet. Även ett lägenhetsbråk har anmälts till polisen, där en asylsökande ska ha slagit en asylsökande född -67."

Min första reaktion var: Men hallåååå! Är det några pojkar som slagits? Oj då! Gör inte grabbar det ibland oavsett om de är asylsökande eller ej? Är det något att skriva om???

Men sen kom jag på att det inte är någon idé att försöka tiga ihjäl problem. Så det är nog bra att skriva om allt även om det känns som bagateller...

Sen är jag ju tvungen att kolla kommentarerna från läsarna. Och det är liksom då jag blir berörd. Sosse-Rasist-Svensson får ännu mera vatten på kvarnen och skriver kommentarer som "skicka hem asen", "ge de varsin AK4 så de kan skjuta ihjäl varann" och sådant...

Jag tycker:
Va fan... Är det sååå konstigt om grabbarna är lite frustrerade? Vem vet vad de varit med om? Kan det vara så lätt att komma till ett okänt land? Och kanske föräldrarna är döda... Det är väl självklart att vi ska kunna hjälpa andra även om de ställer till lite stôlligheter...
Sen var det någon som frågade: "Har personalen någon utbildning?". Mitt svar: Ingen aning. Jag känner bara en som jobbar där och jag tror inte han har någon utbildning. Men han har ett stort "bondförnuft" och det tror i alla fall jag räcker långt när man ska ta hand om dessa grabbar! Han lyckades i alla fall lära mig att svarva för över tjugo år sen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar