söndag 21 februari 2010

Söndag em:

Det blev ett "långpass" för mig i dag! Cirka sju kilometer skulle jag tro (var är min Garmin? :-) ). Först sprang jag till Ängsbacka sen ner till Molkomssjön och cykelvägen tillbaka plus lite extra svängar. Har ni hört talas om Ängsbacka kursgård? Det verkar hur flummigt som helst men om man har ett något så när "öppet sinne" tror jag man kan ha trevligt där och träffa mycket sköna människor... På välkomstskylten står det "Välkommen hem"!

Nu har svärmor varit här och lämnat tillbaka våran Clara. De har haft det bra. Jag var ju tvungen att prata lite löpning med henne! Hon har varit riktigt duktig. 2.56 på maran! Jag kollade statistiken och hon ligger på åttioåttonde plats i Sverige med den tiden! Är det någon som har någon lista där man kan kolla åldersklasser? Hon var drygt 40 när hon gjorde den tiden. I vår ska hon bli pensionär säger hon. Då har hon ju verkligen tid att börja träna igen! Vad ska hon göra för tid på "maran" för att bli bäst i Sverige bland 62 åringar? Någon som vet?

Jag vill också tillägga att Sveriges genom tiderna fjärde bästa Marathonlöperska är Ingmarie Nilsson med 2.33! Och du Ingmarie har ju åren framför dig! Du är två år yngre än mig. Siktar du också på London-OS? :-)

7 kommentarer:

  1. Du var duktig idag, brorsan! Statistiken håller Björn Suneson reda på, även om det enbart är femårsintervall. http://www.suneson.se/statistik/Vetraner_2009.xls

    SvaraRadera
  2. Men är Claras mormor helt kurant löpmässigt då? Annars kan jag säga att jag i somras blev omsprungen av en tjej i min ålder, som sprang maran när jag sprang halvmaran. Men en tröst var att för två veckor sedan sattes det Svenskt rekord i D55 på 2000m. Varför var detta då en tröst för lille Leffe? Jo, jag hade bättre mellantid på 2000m i mitt 3000m lopp på IVDM.

    SvaraRadera
  3. Lite statistik, t o m 2006, finner du här:
    http://veteran.friidrott.se/rekord/2009/0121landsvagsstatistik%202006.pdf

    SvaraRadera
  4. Per, din tid på halvmaran är väl bara två minuter sämre än Ingmaries 1.13.21? Synd att du inte sprang varken milen eller helmaran när du var som bäst!

    SvaraRadera
  5. Men nu är per gammal så han får nog tampas med gamle Ed, över 75år men gör sub 40 på milen. http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=18810

    SvaraRadera
  6. Till Eva och Leif:
    Hahaha. Jo jag får försöka tampas med gamle Ed!
    Vad har pappa Kalle för rekord på maran? Hur gammal var han när han sprang under 3 timmar? Det kanske du kan svara på själv pappa om du inte är ute och åker skidor?
    Och kära svärmor Ulla: Du kan väl svara på hur det är med fötterna? Och visst ska väl du springa under 3 timmar igen? :-)

    SvaraRadera
  7. 1981 debuterade din storasyster på marathon. I Stockholm. Då sprang även din far, under 3h. Men du får själv räkna ut hur gammal han var. Man kan söka på alla resultat i Stockholm på http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=70&Rac_ID=171&Lan_ID=1 Men för bövelen, sök inte på mig!

    SvaraRadera