onsdag 10 februari 2010

KÖTT!

Det har varit mycket prat om det där köttklistret i dag… Men det kan väl inte vara någon som blir speciellt överraskad. Köttbranschen måste väl vara den vidrigaste bransch som finns. Speciellt med tanke på hur djuren blir behandlade…

Men det allra sjukaste är ju att när vi människor väl står i affären så skiter vi i allt detta. Då är det bara prislappen vi tittar på…

Nä, ska det bli någon förändring så är det vi konsumenter som måste börja ställa krav. Helst ska man väl inte köpa ”fabrikskött” överhuvudtaget utan försöka leta reda på lokalproducerade alternativ! För det finns ju faktiskt kossor, grisar och hönor som haft ett bra liv och en något så när bra död…

Överhuvudtaget tror jag i och för sig att vi äter alldeles för mycket kött i onödan! Kan vi inte komma överens om, ni och jag, att vi inför en köttfri dag i veckan? Med start i morgon? Jo, det får bli så!

Härmed är alla torsdagar köttfria från och med denna vecka!
Kom i håg det!


Jag letade lite efter bilder från slakterier och hittade massor förstås, men de var så vidriga så jag vill skona era stackars ögon. Därför blev det denna fina lilla kossa i stället!

8 kommentarer:

  1. Du var ju vegetarian, varför slutade du med det? Om du fortsatt så hade du ju kunnat övertala oss att ha köttfria dagar alla dagar i veckan!

    SvaraRadera
  2. Det skulle nog inte gå så bra... Men jag tror nog att vi alla kan avstå kött en dag i veckan i alla fall till att börja med!

    SvaraRadera
  3. Jag kan anamma budskapet för vidare befordran.
    Oe....ärtsoppa utan fläsk

    SvaraRadera
  4. Torsdagar är ju inget problem. Då äter man pannkaka! (men i morgon ska jag till Uppsala över dagen och då får jag nog lov att äta det som bjuds)

    SvaraRadera
  5. Jag för vidare detta på alla möjliga sätt jag kan! Köttklister har jag inte hört talas om, låter otroligt äckligt och onödigt :s

    SvaraRadera
  6. Till von Bergert: Vilket coolt namn du har. Låter mycket bättre än mitt: Larsson... Men det duger ändå!
    Ärligt talat: Det är helt OK utan fläsk i ärtsoppan!

    SvaraRadera
  7. Till Eva! Du har oxå ett coolt namn. Hahaha... Ungefär som mitt! I morgon: det är du som är gäst. Och gästen har väl alltid rätt att välja rätt! :-) Eller?

    SvaraRadera
  8. Till Emma: Du är snäll! Jag läste lite på din blogg! Den var MYCKET coolare än min småtråkiga! Jag tycker oxå köttklister verkar äckligt och onödigt! Läs lite här: http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttklister
    Men så sa min sambo att det kanske är bättre att ta tillvara på "ändstumparna" på köttet på det sättet istället för att kasta så behöver man inte slakta så många stackars djur. Nu vet jag inte vad jag ska tycka men jag vill inte äta det i alla fall...

    SvaraRadera