måndag 15 februari 2010

Jogging!

Visst blev det en liten joggingtur i kväll! Var ute 30 minuter som jag sa. Det gick ju inte fort… Men det kvittar. Det blev väl en fyra-fem kilometer i alla fall.

Jag fick en liten déjà vu känsla igen när jag var ute. Jag tänkte på första gången jag började springa. Det var 1989 och jag var 25. Nu är det 2010 och jag är 46… Vad tror ni ”experter”, är det någon skillnad på att börja träna när man är 25 mot 46? Jag tror nog att det går nästan lika fort att träna upp konditionen skapligt men jag tror att det är svårare att få benen att hålla när man är 46…

Men återigen: 1989. Det var också februari. Vad jag minns så tog det inte lång tid innan jag orkade springa 10-15, ja även 20km… Jag vet i alla fall att Götajoggen var i slutet på maj på den tiden, och att loppet var 15km i stället för 10km som nu. Och jag hade från att bara ligga på ”sofflocket”, på bara knappt fyra månader, tränat upp mig så att jag sprang de där femton kilometrarna på drygt 54 minuter. Då tyckte jag att jag var duktig!

Jag tror väl inte det går lika lätt den här gången. Dels så har jag ju inte bara mig själv att tänka på numera. Men sen är det ju det här med att benen ska hålla också… Och ni behöver inte skriva att jag ska börja försiktigt! :-) Jag vet! Men kommentera gärna allt annat och kom gärna med tips!

En annan som var duktig i dag var Charlotte Kalla. Jag blev blöt i ögonen i alla fall… Anna Haag och Marcus Hellner var också duktiga och går ju fortfarande framåt i utvecklingen. Det kommer allt att bli medaljer för dem med i framtiden även om det inte blir i år… Det är ju svårare för Charlotte att bli bättre, för hon är ju redan bäst…

7 kommentarer:

  1. Med tanke på vilka fina tider du gjorde för 20 år sedan med förhållandevis litet träning har du definitivt talang för löpning. Det gäller bara att förvalta talangen och bibehålla kontinuitet. Kontinuinet är definitivt det viktigaste. Och att hålla sig skadefri, förstås!

    SvaraRadera
  2. I H50 på Lidingö vann man i höstas på 57:35 på 15km. Så din tid var riktigt bra.

    PS Det var inte jag som vann...

    SvaraRadera
  3. Till Eva. Kontinuineteten (vilket svårt ord) var alltid ett problem för mig. Vinterträningen är ju inte lika skön som sommarträningen när man kan springa i skogen...

    Till Leif: Det är ju lite svårt att jämföra Lidingöloppet med asfalt... Jag sprang aldrig långa banan (30km) bättre än 2.04. Det blir 62 minuter på 15km. :-)

    SvaraRadera
  4. 2:04 är en respektabel tid. Ca ½h snabbare än vad jag mäktade med på 80-talet.

    SvaraRadera
  5. Jag har kommit på två saker till:

    Bli medlem på www.funbeat.se Då kan du följa Leifs, min och andras träning och kanske få en smula inspiration eller liknande.

    Jag utmanar dig till Karlstads stadslopp i juni. Slå mig och du ska få en fin present! Jag utmanar för övrigt även andra brorsan, Fjällberg eller vad han kan tänkas heta just idag!

    SvaraRadera
  6. Tjena Eva!
    Jag är redan medlem! :-)
    Har väl inte kommit på riktigt vad jag ska göra där. Men jag ville se vilka personer som skrev en del historier...

    Hmmm... Får fundera på det... Kan du inte vara bussig att välja Molkomsloppet i stället?

    SvaraRadera
  7. Men bli kompis med mig på Funbeat då! Jag hittar inte dig, uppenbarligen har du registrerat dig under annat namn?

    SvaraRadera