onsdag 3 mars 2010

Vädret…

Nä, jag tänker inte klaga på vädret. Det är som det är… Men jag konstaterar: I morse var det 20 grader kallt. Och efter att jag varit inne och tittat på klart.se konstaterar jag även att det inte ser ut att bli vår någon gång i år faktiskt…

Nu sitter jag och tittar ut över Färnsjön och upp mot Klockarhöjden och TV-masten (angående mitt jobb kan jag absolut inte klaga på utsikten från mitt kontor)...

Jag tänker på Oxhäljaloppet som gick i skogarna där uppe. Undrar om det loppet finns kvar? Men nuförtiden har jag fått för mig att det är lite dåligt med riktiga terränglopp…

När det ”begav sig”, i början på 90-talet, brukade jag springa den där 17km banan ett par gånger i veckan under sommarhalvåret. Jag måste säga att jag längtar efter att springa den där slingan igen! Banprofilen ser ut ungefär såhär: Först fyra km rakt upp till TV-masten, sen cirka fyra km som är skapligt flackt, därefter ytterligare en km uppåt… Sen hemåt är det svagt utför. Det är en väldigt härlig känsla att vara i form och springa den där banan på de där små skogsstigarna. Ni vet, när det känns som man orkar springa hur fort som helst… Och man liksom tycker man studsar upp för backar som är kilometerlånga. Och när man väl kommit upp känner man att man bara vill öka… Känner ni igen den känslan och vet vad jag pratar om? Den känslan känner jag nu att jag vill uppleva igen! Det får bli ytterligare ett mål!

I går joggade jag 50 minuter. Det måste jag väl ha hunnit 8 kilometer på i alla fall? Det känns lite lagom gôtt i framsidan på låren nu. Efter jobbet ska jag upp till det där sunkiga gymmet och köra lite styrka tror jag. Vet ni vad jag maxade i bänken cirka 1995? Jo, det ska jag tala om: 105kg! Det var inte illa va? Jag var lite konstig. När inte benen orkade med att träna så mycket som jag ville gick jag på gymmet istället. Gymråttorna tyckte jag var knäpp som brukade vara ute och springa och löparna tyckte jag var knäpp som lyfte skrot! Men i hjärtat var jag i alla fall konditionsidrottare…

Häromdagen försökte jag ju komma på berömda personer från Storfors. Men jag hade lite svårt att komma på en enda. Men nu kom jag på en! Nämligen den gamla storlöparen Lars Enkvist! Han bodde/bor ju i Storfors kom jag på! Vet ni vem det är? Han vann Lidingöloppet 1978 och året innan tror jag att han vann maraton-SM. Men rätta mig om jag har fel!

12 kommentarer:

  1. Enqvist är känd för att strunta i SOS.

    SvaraRadera
  2. Jag trodde han var känd för att kunna bajsa springande?

    SvaraRadera
  3. Till Leif:
    Nu är det jag som inte är uppdaterad... Din tur att förklara! Jag fattar inget?

    Till Mats: ? för mig även där...

    SvaraRadera
  4. "Att göra en så kallad Enqvistare, det vill säga att dra undan byxbenet med ena handen och under knäande löpning göra nummer två, är dock mindre vanligt. Lars Enqvist lär ha fått spontana applåder från den kräsna japanska publiken vid sin uppvisning under Fukuoka Marathon 1977."

    SvaraRadera
  5. SOS=stanna och skita (i löpsammanhang)

    SvaraRadera
  6. Lagom till snön har smält kan du springa den där rundan igen! Vilken morot!Och jo, jag vet exakt vad du menar med "den där känslan". Finns det NÅGOT som slår "den?"

    SvaraRadera
  7. Till Leif och Mats: Jaha! Då förstår jag!

    Till Ingmarie: Nä, det finns inget som slår den känslan! Att få uppleva "den" är lycka! :-)

    SvaraRadera
  8. 50cm nyfallen pudersnö, 1000 fallhöjdsmeter, vindstilla, 7 minusgrader, solsken. Där snackar vi känsla!

    SvaraRadera
  9. Mycket skitsnack här! Dålig vits som används ofta men jag kom inte på något bättre.

    SvaraRadera
  10. Appropå ingenting. I morgon är det väl köttfri torsdag!

    SvaraRadera
  11. Till Mats: Jo det låter väl oxå bra. Men som jag sagt förut: Allt har sin tid... :-)

    Till Leif: Detta är ju en blogg med mycket trams så lite skitsnack mer skadar inte... :-)

    Till Eva: Jag hade nästan glömt min "kampanj" för köttfria torsdagar... Jag har haft många köttfria dagar sen jag startade den! :-)

    SvaraRadera
  12. Jepp. Allt har sin tid, och kan man inte hitta på nåt annat så kan man alltid jogga en runda...

    SvaraRadera