tisdag 23 mars 2010

Om att vara vuxen… :-)

I dag tänkte jag berätta för kidsen där ute i cyberrymden vad roligt det är att vara gammal och vuxen…

Till exempel skall man varje vår göra något som heter ”deklarera”. Det gör man för att man ska betala lagom mycket ”skatt” i förhållande till vad man tjänat. Om man är ännu äldre och vuxnare så försöker man att betala så lite skatt som möjligt, det vill säga ”göra avdrag”… Sen väntar man till senvintern året efter och får då besked om ”avdraget” gått igenom eller inte…

Vad gör man då, som gammal och vuxen, om man då får besked om att man kommer att få en del pengar tillbaka lagom till midsommar? Börjar man på att drömma om den där resan? Eller att man ska köpa de där pryttlarna man alltid velat ha? Eller kanske att man börjar på att fundera på om man kanske har råd med den där fina BMW:n?

Näää du vännen! Är man tillräckligt gammal och vuxen så beställer man nya fönster eller kanske ett nytt tak till huset…

SÅ roligt är det att vara vuxen!

Är då jag BÅDE vuxen OCH bitter kan man fråga sig? Nä, det är ingen fara, det är ju bara så att man tänker lite annorlunda när man blivit äldre och får liksom andra värderingar. Och kanske, kanske räcker pengarna till den där roliga resan också! :-)

5 kommentarer:

  1. Nytt tak? Näru, så vuxen är jag inte! Det är bara på ett ställe det regnar in än så länge!
    Och nu har det ju inte regnat in på hela vintern!

    SvaraRadera
  2. Hehe...
    Och det kommer nog aldrig mer att regna heller? ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag hyr mig fri så det där slipper jag. :-)

    SvaraRadera
  4. Bara det regnar från rätt håll, och inte för mycket brukar det gå bra...

    SvaraRadera
  5. Ingmarie och Mats: EN av er är RIKTIGT smart... För att ingen ska bli ledsen säger jag inte vem... :-)

    SvaraRadera