fredag 12 mars 2010

Konst och religion…

Jag skrev ju i går att jag skulle ta upp det där ämnet ”rondellhundar” i dag…

Jag känner mig inte lika skrivsugen nu men här kommer några synpunkter som väl borde gå in under kategorin ”jag tycker” egentligen!

Till att börja med: En idiot är en idiot oavsett vilken gud/icke gud han tror/tror inte på…

Jag menar liksom att en extremkristen person i USA som mördar en läkare som utför aborter är en lika stor idiot som en muslim som försöker mörda svenska konstnärer… Om ni fattar vad jag vill ha sagt? Det finns korkat fôlk överallt…

Och på något sätt förstår jag Lars Vilks. Han är konstnär. Han vill ha uppmärksamhet och provocera. Och det har han ju lyckats med. Vore min penna ”lite vassare” skulle jag gärna skriva mer kontroversiellt och blanda in mer satir i mina inlägg och samtidigt försöka tjäna lite pengar på det…

Men ändå: Det är ju så mycket roligare att sparka uppåt! Och det gör man inte om man hackar på muslimer i ett land som består av typ 95 % kristna…

Nå, det jag stör mig mest på i den här soppan är att vissa tidningar väljer att publicera skiten (igen). Och hänvisa till tryckfriheten. Den blir INTE på något endaste sätt hotat av att ni istället väljer att visa lite hänsyn. Ni vet och alla vet att ni alltid kommer att kunna publicera vilken skit som helst. Så varför inte, för en gångs skull, välja att ge fan i det den här gången när ni vet att vanliga människor som bor i Sverige (men råkar vara muslimer) blir ledsna och tar anstöt? De enda som blir glada av detta är ju bara sverigedemokrater och rasister. Och varför skall man ge de puckona mer vatten på sina kvarnar?

JAG väljer istället att publicera en bild på Jesus som jag tillägnar er ultrakonservativa kristna istället. Och till er som tycker det är OK att mörda abortläkare skulle jag vilja säga: ”Gladna Karpatska valchitza s dalag kosam minet da ti prai deeba!” (Citatet är stulet från den berömda n'batha, hoppas det är OK för dig, n'batha, att jag använder det i det här sammanhanget.)

Men nu är det fredag och jag ska snart bli snäll! Kanske kommer det strax till och med att dyka upp en ny ”Elvis” här på bloggen…

5 kommentarer:

  1. För en gångs skull tiger jag och samtycker!

    SvaraRadera
  2. Och det var inget som var kontroversiellt för mig att läsa, inte alls.

    SvaraRadera
  3. *funderar*
    Hmmm...
    Mats håller med...
    Jag måste ha misslyckats någonstans... :-)

    SvaraRadera
  4. Instämmer. Som Omar Mustafa, talesperson för muslimska förbundet i Sverige, sa till SvD. "Att be muslimska föreningar kommentera hot mot en svenska konstnär är ungefär som att ringa Svenska kyrkan för att en medlem i samfundet rånat en bank.
    Fanatiker finns överallt och de är lika skrämmande och idiotiska oavsett...

    SvaraRadera