söndag 7 mars 2010

Film...

Det har varit en del bra filmer på "femman" på sista tiden...

Nu i kväll "Seven". Såg ni den? Om inte:
"Under en rutinutryckning upptäcks en man mördad, och det uppdagas att det är det första mordet av sju. De två poliserna William Somerset (Morgan Freeman) och David Mills (Brad Pitt) hamnar i en desperat jakt efter en seriemördare som mördar sina offer efter De sju dödssynderna. Den erfarne Somerset försöker sätta sig in i seriemördarens sinne, men yngre Mills förstår inte vad hans kollega försöker få fram."
Jag är inte speciellt religiös av mig. Eller rättare sagt, det är inget jag grubblar över... Vem vet, jag kanske är Buddhist?

Men i alla fall. Ni känner till de "sju dödsynderna" som finns inom katolicismen? De är:

1. Högmod (storhetsvansinne, fåfänga; eller åtminstone övermod; Hybris)
2. Girighet
3. Vällust (otukt eller begär)
4. Avund
5. Frosseri
6. Vrede (I vissa fall även hämnd)
7. Lättja (likgiltighet)
 
Jag kan nog, ärligt, säga att jag brutit mot allihopa. Så nu kommer jag väl inte till himlen... Men den jag tänkt mest på är nummer fem. "Frosseri"! Fan vad vi äter i västvärlden, och vi blir bara fetare och fetare... Och vi skiter i alla som har det svårt och svälter. Det tycker nog jag är den värsta "dödsynden".
 
Vilken tycker NI är den värsta "dödsynden"?

7 kommentarer:

  1. "Seven" är sjukt bra! Vet inte vilken synd jag tycker är värst...Allt som går över styr är lika hemskt. Lättja (likgiltighet) är den "sorgligaste" på något vis. När inget betyder något längre...

    SvaraRadera
  2. Jag tittar inte på film längre, orkar inte sitta framför TV'n och bio blir det aldrig.

    Annars håller jag med Ingmarie om likgiltigheten.

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Ingmarie! Du har en poäng där. Men samtidigt kan man ju känna lättja för något man personligen inte tycker är så viktigt. Och rikta energin mot något som verkligen betyder något. Om du fattar vad jag menar? Men likgiltighet till ALLT är förstås sorgligt...

    SvaraRadera
  4. Till Eva: Vad gör ni på lördagkvällarna? Bara myser? :-)

    SvaraRadera
  5. Vi äter middag ganska sent, tittar litet på TV, sitter litet framför datorn och sedan släcker vi lampan och somnar strax efter klockan 22! :-)

    SvaraRadera
  6. S å fort andra lider av vad man gör är det en dödssynd är handlingen bara riktad mot egot är det synd på sin höjd.

    SvaraRadera
  7. Pigg å Nyter: Du är så vis! :-) Vi syns i möra!

    SvaraRadera