onsdag 10 mars 2010

Gästbloggare!

God förmiddag alla mina vänner!

I dag är det en stor dag i mitt bloggarliv! Det är nämligen dags för mig att presentera min allra första ”gästbloggare”! Och det är inte vem som helst som förärar mig nöjet att komma hit och hälsa på… Utan en av Sveriges bästa löperskor!
Om jag skulle börja rabbla upp alla hennes meriter skulle denna sida bli full men jag vill ändå nämna några höjdpunkter i hennes karriär: Seger i Stockholm Marathon 1995, seger i Tjejmilen 1996, 29 individuella SM medaljer (!), hon har deltagit i ett flertal landskamper som ”Finnkampen” och liknande och med sitt personliga rekord på Marathondistansen med tiden 2.33 är hon fjärde bästa tjejen i Sverige genom tiderna.

Så det är med stolthet och värme jag presenterar Ingmarie Nilsson:

Ät vegetariskt för människans skull!

Om det nu är så att du egentligen inte bryr dig om hur djuren har det när de föds upp i de där industriliknande byggnaderna för att bli mat till köttätarna, så bryr du dig förhoppningsvis om andra människor och dina barn.

För det hänger ihop vare sig du vill tro det eller ej.

Att den globala uppvärmningen är ett faktum är det väl få som säger emot.
Isen på Antarktis och Grönland smälter vilket i sin tur gör att havet stiger och det påverkar alla de som bor där.
Nederbörden förändras och det blir svårare att odla mat i vissa områden.

Så vad har det med köttet att göra?
Och dina barn och andra människor?

Jo, djurindustrin står nämligen för mer utsläpp av växthusgaser än vad hela transportsektorn gör enl. bla. FAO som är FN:s livsmedels- och jordbruksorganistation.

Nötkötts- och mjölkproduktionen är värst.
Fodret i dag är så proteinrikt att nötdjuren inte kan smälta allt.
Avföringen och urinen innehåller därför mycket kväve som i sin tur blir växthusgasen dikväveoxid.

Men inte bara det.

Alla dessa djur som föds upp för att bli mat behöver foder.
Av all jordens jordbruksmark tas 80% för att odla mat till djuren.

Å-t-t-i-o procent.

Det är en hiskelig massa mark som hade mättat många, många fler magar om man odlat mat som gått direkt till människor.

Eller hur?

För att få så mycket odlingsmark som möjligt huggs regnskogen, även kallad världens lungor, ner.
Mindre skog innebär mindre upptag av koldioxid som innebär mer växthusgaser.
Enkel matematik som de flesta nog förstår.

I Sverige produceras två miljoner ton foder varje år till boskapsdjuren, plus att man importerar foder.
T.ex. 300 000 ton soja.
Det skulle ge mat till ofantligt många människor...

Det är inte bara foder som behövs utan även vatten.

För att få ett kilo nötkött krävs det 13-16 000 liter vatten.
Ett kilo gris kräver 6000 liter.

Förstå hur många som skulle slippa vara törstiga om man använde det vattnet direkt till människorna.

Jämför med ett kilo potatis som kräver 160 liter vatten och det blir ännu mer ofattbart varför vi ska gå omvägen via ett (lidande) djur.

Många köttproducenter gör reklam för sitt närproducerade kött men i verkligheten spelar det i princip ingen roll.
Åtminstone inte miljömässigt.
(Ev. blir det förstås något mindre plågsamma transporter för djuren mellan uppfödningsstället och slakteriet.)

Även om bönorna odlas i t.ex. Sydamerika, och nötdjuret levt i Sverige, så orsakar ändå nötköttsproduktionen 99,5 % mer växthusgasutsläpp enl. bl.a. Stefan Wirenius, doktor i miljövetenskap vid Institutionen för energi och miljö på Chalmers.
Enligt honom är det viktigare att tänka på vilken slags livsmedel man väljer, men helst såklart både vegetariskt, ekologiskt och närproducerat.

Miljöforskaren Annika Carlsson-Kanyama menar att det bästa för miljön är att äta vegetabilier. T.o.m om man äter konserver och djupfryst.

Det handlar alltså inte bara om växthusgasutsläpp utan även om hur marken vi har används.

Det handlar om solidaritet med andra människor och det handlar om våra barns framtid.

På köpet kommer du med att få en bättre hälsa och det gör väl inget?

Du kan läsa mer på t.ex. Djurens rätt och där hittar du även bra länkar till andra sajter och massor av vego recept. :-)

Det är dax att välja.

Vad väljer du?

8 kommentarer:

  1. Jag väljer att fortsätta vara som jag. En dålig människa. Lat och bekväm.
    En människa som enbart äter djur som redan är döda. Som ligger där i kyldisken. Då dog dom, och plågades, i alla fall inte förgäves...
    Om jag genom att sluta äta kött kunde få ICA att köpa färre likdelar från plågade djur skulle jag inte tveka en sekund. Men tyvärr, jag är övertygad om att bönderna kommer att plåga samma antal grisar vare sig jag äter dom eller ej.

    SvaraRadera
  2. Imorgon blir det i alla fall sedvanlig köttfri torsdag. Längre än så törs jag inte lova.

    SvaraRadera
  3. Svarar Fisken direkt; Japp, jag finns ÖVERALLT där du är. ;-)
    Och Mats, kan bara säga att det är synd att du tänker så. Varje människas val och handling räknas och om alla gör bara EN liten förändring (t.ex. en vego-dag/vecka, som "Syrran" gör, och/eller tänka på var köttet kommer från) så blir resultatet desto större. Men det är ditt val och jag hoppas verkligen att det känns "rätt"...

    SvaraRadera
  4. Eh..det senaste jag hörde var att koldioxid inte alls bidrar till den ev uppvärmningen utan det har mer solstrålning att göra. Om det ens skett någon uppvärmning dvs, det är inte alls så klart som vissa vill hävda. Själv är jag köttätare för hälsans skull, men det utesluter inte att jag inte bryr mig hur djur behandlas, tvärtom är det såklart viktigt.

    SvaraRadera
  5. Djurens rätt är jakthundar enligt vargjägarna.

    SvaraRadera
  6. Dina fakta är nog inte bara riktiga utan i underkant, plus att fiskbestånden i haven är mycket mindre än vad man tidigare trott, utfiskat till endast 10 % kvar av de ursprungliga bestånden. Så vi blir kanske tvungna att gå över till vegetariskt vare sig vi vill eller inte. Men problemet är att människans matsmältningssystem är optimerat för blandkost, vilket det blev under en period av evolutionen då det ändrades från ett vegetabiliskt till ovanstående av rena överlevnadsskäl. Det kommer nog att krävas samma pådrivande överlevnadsskäl att ändra tillbaks, människan är alltför lat och egoistisk för att ändra sig av etiska eller iofs oroväckande statistiska skäl. Grundproblemet som det aldrig kommer att komma runt är att planeten är alldeles för liten för dagens befolkningsmängd. Så det kommer nog att gå åt helvete även med helt vegetariskt leverne, bara några århundranden senare. Här är förresten ett faktum att vara kritisk också mot vegetabiliska matvaror: Det krävs 1 kubikmeter (1000 liter) naturgas för att odla fram 1 kg holländsk paprika (på vintern då, får man förmoda). Så det äter jag inte längre...

    SvaraRadera