onsdag 24 mars 2010

Extraknäck!

Goddag mina vänner!

Jag tänkte bara lite snabbt berätta om ett "extraknäck" jag har tagit på mig...

Fimek, företaget där jag jobbar, har i något år varit med i ett projekt, "Förebyggande Friskvårdsaktiviteter (FFA)" som är initierat av Filipstads kommun. Projektet syftar till att höja friskheten hos personalen hos de deltagande företagen.

Jag har hittils hållit mig i bakgrunden, mest beroende på att jag har haft fullt upp med att försöka komma igång med någon "friskvård" för egen del...

Men nu är jag igång! Och nu behöver "Fimek" en ny "Hälsoinspiratör". Och det är alltså där jag kommer in i bilden... Just nu har jag ingen aning om vad jag kommer att kunna göra av detta... Kanske att jag kommer att fråga er, mina kära läsare, om tips och råd här på bloggen. Om ni redan nu har några ideér på hur jag ska kunna få fart på mina korpulenta medarbetare så är jag tacksam för alla förslag jag kan få...

Detta är en "Hälsoinspiratör":
"På varje företag ska det utses så kallade hälsoinspiratörer. En stor del av hälsan är kopplad till livsstilen. En hälsosammare livsstil innebär att man ökar friskfaktorerna och minskar riskfaktorerna. Hälsoinspiratörerna ska vara en hjälp i att förbättra medarbetarnas livsstil genom att de finns på arbetsplatsen och kan öka motivationen dagligen genom information, stöd och hjälp i att förbättra vanorna. Hälsoinspiratörerna kommer att ingå i ett nätverk där de hjälper varandra i arbetet. På Fimek har vi två inspiratörer på Södra och två inspiratörer på Norra. Inspiratörerna kommer först att få en heldagsutbildning i början av februari 2009 och sedan ett antal kortare utbildningar.


Hälsoinspiratörens roll:

Gruppnivå:
vara en opinionsbildare inom friskvård/livsstil.
arbeta med friskfaktorer.
medverka till hälsohöjande aktiviteter.
se helheten i hälsofrågor.
vidarebefordra önskemål angående aktiviteter etc.
om man vill, men det är ej nödvändigt starta och hålla i någon aktivitet.

Individnivå: 
sprida lust, motivation och kunskap.
skapa bestående förändringar.
hjälpa och stödja kollegor som vill förbättra sin livsstil.
vägleda medarbetare i ett nätverk av resurser.

Hälsoinspiratören behöver: 
en förmåga att se möjligheter istället för hinder.
kunskap om vad hälsa är och vad som påverkar hälsan.
verktyg för att kunna motivera, inspirera och påverka andra.
kunskap om rollen som informatör, inspiratör och motivatör.
Vara lyhörd och uppmuntrande. Inspiratören vill se en annan människa växa och må bättre."
Vad tror ni mina vänner? Är detta något för mig? Hur skall jag börja tro... Jag har all respekt för mina föregångare som "hälsoinspiratörer"... Men jag har absolut för avsikt att göra något mer... Ja, att liksom se till att det händer något... Om ni fattar vad jag menar? Till att börja med, kolleger som eventuellt läser här, jag lovar att sluta kalla er "korpulenta"!

5 kommentarer:

  1. Ok det är alltså du som är ansvarig för bowling och fredagsöl? :-)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Det där grejar du!tar för givet att du får någon slags utbildning. (??) Kräv det annars som steg 1. (Gärna på annan ort och bo på fint hotell. hehe)

    SvaraRadera
  3. Trött å trälig25 mars 2010 kl. 13:01

    vill bara tillstå att en vattendroppe har en av naturens allra mest aerodynamiska utformningar. Alltså är jag INTE korpulent jag kan möjligen klassas som aerodynamiskt korrekt!!

    SvaraRadera
  4. Fisken: Yes! Det va så JAG tänkte! :-)

    Ingmarie: Kanske att det finns någon bra kurs i Albukerku? Så kan jag bo i ditt "slott"? :-)

    Trött å trälig: Jo. Strömlinjeformad... :-)

    SvaraRadera
  5. Haha! hela Alb. är som en hälsoinspiratör!Här behövs inga kurser. :-)

    SvaraRadera