måndag 8 mars 2010

Kvinnodagen!

Jag såg på Aftonbladet att det är ”internationella kvinnodagen” i dag! Vad säger man då?

Grattis till ER, alla kvinnor!

Aftonbladet har även en undersökning: ”Är Sverige tillräckligt jämställt?”
60 % av alla män svarar ”Ja”, 63 % av alla kvinnor svarar ”nej”…

Personligen tror jag nog att ni kvinnor har bäst koll på den frågan…

Vad tycker ni kloka kvinnor, som brukar förära mig nöjet ett vara här och läsa, i den frågan? Vad kan vi män göra för att det skall bli bättre?

I min bransch (verkstadsindustrin) vill vi gärna tro att det är jämställt. Men med tanke på vad lite kvinnor (alldeles för få) det är här så är det nog dessvärre inte så… Visserligen tror jag säkert att det är ”lika lön för lika arbete”, men det måste vara något annat…

Kanske beror det på att det är alldeles för många ”manlighetsmän” här. (Manlighetsmän = motsatsen till ”kvinnosakskvinnor” enl. den störste av de alla som heter Peter Johansson.) Med åsikter som ”Män ska inte vara föräldralediga! Har du inget fruntimmer som kan vara hemma?”. Men dessa grottmänniskor kan vi snart bortse från. De närmar sig pensionsåldern med stormsteg! Tack och lov!

(Men jag tycker om dig ändå, Peter! :-) )

Efter att jag nu har vilat benen i tre dagar så skall det bli en joggingtur i kväll! Jag rapporterar hur det gick efteråt…

8 kommentarer:

  1. Jag är på något vis emot den här dagen. Att den ens ska behövas! Och nej, det är INTE jämställt. Å andra sidan tycker jag inte att allt ska vara jämställt heller (skulle bli riktigt trist) men lön, rättigheter, skyldigheter, värde o.s.v ska absolut vara det.

    SvaraRadera
  2. Ingmarie? Vad är det för trist med att alla ska ha samma möjligheter att göra det dom vill?
    Jämställdhet betyder ju inte direkt att alla SKA göra samma saker, bara ha MÖJLIGHETEN att göra det. Kan verkligen inte se det trista i det?

    SvaraRadera
  3. Ingmarie: Nä, det borde inte behövas en sån dag...

    Mats: Går inte detta in under kategorin "rättigheter"?

    SvaraRadera
  4. Per: Det är ju exakt det jämlikhet handlar om. Rättigheter. Mäns och kvinnors lika rättigheter.
    Så hur tänker du nu?

    SvaraRadera
  5. Mats: Det var ju det du skrev som svar på Ingmaries kommenter. Hon skriver ju just att rättigheter SKALL absolut vara jämställt...

    SvaraRadera
  6. Per: Hon skriver "Å andra sidan tycker jag inte att allt ska vara jämställt heller (skulle bli riktigt trist)". Och jag frågar vad som är trist med att alla har samma rättigheter.
    Vad är det du hänger upp dig på? Förklara hur du tänker så ska jag försöka vad du menar? Just nu är vi tillbaka till ruta ett.

    SvaraRadera
  7. Mats: Läs vad hon skriver efter det du citerar ovan. Jag fattar inte vad DU hänger upp dig på. Var med på min tävling i stället!

    SvaraRadera
  8. Men vad är det som är jobbigt för dig? Att jag är nyfiken på hur någon tänker som tycker att det blir för trist om vi får samma rättigheter överallt. Och i vilka frågor vi inte ska ha samma rätt att göra samma saker. För uppenbarligen tycker hon att vi inte ska ha samma rättigheter, för då blir det för trist. Du behöver varken svara eller läsa då frågan inte var riktad till dig. Och vet du vad? Du är tom i din fulla rätt att ta bort inlägg du inte vill ha. Det är ju din blogg!
    Och hänger upp mig? Tsss... Du ska se när jag hänger upp mig...

    SvaraRadera