onsdag 27 januari 2010

Tävling!


Intresset för den förra tävlingen var minst sagt något svalt... Ingen har tyvärr kommit med ett något så när rätt svar...
Men nu provar vi istället med en geografifråga! Frågan är uppdelad i flera delfrågor. Flest rätta svar vinner! Förstapris kommer att bli något fint. Det lovar jag! Till exempel en stugweekend i Värmland i vår med allt "all inclusive"! Det låter väl kanon! Om det är många som svarar och har alla rätt vinner den som svarar på dialekt! Mejla svaren till mig: per.larsson@fimek.se.

Här kommer frågorna:

1. Vad heter berget som bilden ovan är tagen från? (Den var enkel va?)

2. Hur högt är berget?

3. Vilken känd person har ett eget land vid foten av berget? (En luring!)

4. Vad heter den stora ön i mitten på bilden? (Lätt!)

5. Vad heter den lilla ön som ligger mitt på bron som förbinder den stora ön med fastlandet? (Lite svårare!)

6. Vilken känd fotograf som var kompis med Dan Andersson är född på den stora ön?

7. Hur många gånger kan man springa upp och ned för berget? Den är jättesvår så här kommer tre alternativ: 1. 100 gånger X. 0 gånger 2. Ingen aning. Fråga Jonas Buud!

Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Kristinehamns geografiförening.27 januari 2010 kl. 19:10

    Att det är Åreskutan och Frösön syns ju klart o tydligt. Men ser man verkligen så långt från skutans topp? är bilden fototjoppad?

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag kan allt det där men undrar om jag är diskvalificerad från deltagande?

    SvaraRadera
  3. På sjuan svarar jag 3 ggr. För det har jag gjort. Jonas Buud och jag har sprungit i samma lag för värdelöst vetande Sedan är fråga 3 fel för han bor i Rovaniemi. Om jag vinner en svarv, får man den med fri hemkörning. Får jag inte det tar jag hemkört istället, som tröst lixom. Är Stockholmska en dialekt eller är det att betrakta som rikets officiella tungomål?

    SvaraRadera
  4. Jag avstår svarven till någon som bättre har användning för den!

    SvaraRadera
  5. Till Eva: Ingen är diskad i förskott... Men JAG bestämmer vinnare! :-)
    Till Leif: På fråga tre har du absolut fel! Hemkört fanns det gott om förut... Numera är det mest tysksprit som gäller... Duger det? :-)

    SvaraRadera