fredag 29 januari 2010

Fredag igen! :-)

Jaha... Då har man käkat veckans sista matlåda. Det blev djupfrysta grönsaker och en burk makrill i dag. Kanske inte den godaste lunchen i mitt liv... :-)

I går försökte vi fundera ut något gott att äta hemma i kväll. Men vi kom inte på något bra... Vi skulle tänka under dagen i dag sa vi. Men jag har iallafall inte kommit på något bra... Varannan fredag brukar det bli tacos och varannan pizza... Men det skulle vara trevligt med lite omväxling!

Är det någon som har något bra tips på fredagsmat? Det skall vara enkelt att laga och smaka gott förstås! Vi vill heller inte ha någon sån där färdig sås som man kan blanda med kycklig eller kött. Jag har ännu inte hittat någon sådan som smakar speciellt bra. Men kom gärna med något trevligt förslag!

Annars började inte fredagen så där jättebra. Till att börja med blev jag sittande med laptopen i soffan så klockan var nog närmare ett innan jag släckte. Strax före fyra vaknade vi av att bägge barnen var ledsna inne i barnkammaren. Då hade lilla Ella, för första gången, bajat under natten. Det var därför hon var ledsen. Och då vaknade Clara och blev ledsen för att Ella var ledsen. Sen somnade Clara om ganska fort men lilla Ella ville inte sova förrän vid halv sex. Och då var det ju ingen större idé att jag sov något mer. Men jag har fått rapporter hemifrån att de sov till åtta iallafall. Skönt för dom! :-)

Jag tror jag ska åka förbi bolaget när jag åker hem och köpa med några Arboga 5,6! Då blir jag glad och lagom dimmig i ögonen när det blir dax för Oldsberg i På Spåret! :-)

14 kommentarer:

  1. Kristinehamnskocken29 januari 2010 kl. 14:04

    Korv med bröd funkar alltid. Vardag som fest. Senap å ketchup till dom som vill. Och vill göra lyxvarianten grillar man i nöppna spisen och har pickninc på golvet! Man ska inte krångla till maten.

    SvaraRadera
  2. Detta var ju ett förslag så gott som något. Varför inte? :-)

    SvaraRadera
  3. Kristinehamnskocken29 januari 2010 kl. 14:16

    Bättre än djupfrysta grönsaker. Varför tinade du inte upp dom?

    SvaraRadera
  4. Det är gott med något kallt när det är varmt ute! :-)

    SvaraRadera
  5. Kristinehamns vintersportare29 januari 2010 kl. 14:26

    Förvisso. Ska du komma till Sunne på söndag. Ta en glass, och kanske prova ett par Völkl som är 3 decimeter kortare än dina?

    SvaraRadera
  6. På ICA Maxi i Falun och säkert även i Filipstad har de jättegoda kycklingspett i delikatessdisken, t ex teriyaki och Sweet chili. Man köper två sådana per vuxen person och kompletterar med potatissallad (också från delikatessen), en liten sallad till. Färska räkor, aioli, färsk baguette är ju också mums.

    SvaraRadera
  7. Tjena Eva!
    Tack för tipsen! Jag har inte sett de spetten här på Ica, men jag kollar! Låter gott!

    Till vintersportarn: Sunne? Det är väl där det där spa:t ligger? Jag kanske åker dit och gyttjebadar eller nåt...

    SvaraRadera
  8. Håller med, det är svårt som bara den att hitta på mat. En enkel och god rätt som passar fint en fredagkväll är Varm Smörgåstårta. Receptet hittar du här http://www.tasteline.com/Recept/Varm_smorgastarta_3

    Du kan skippa grädden om du vill och bara köra creme fraiche.

    SvaraRadera
  9. undrande kristinehamnare29 januari 2010 kl. 17:12

    Spa? Nja, är det Saab du tänker på så ligger väl det nedåt Trollhättan eller nåt?

    Och gyttjebad? Nä, inte utan min mountainbike!

    SvaraRadera
  10. Bror hann före, tänkte också tipsa om varm smörgåstårta :) Blev bjudna på de av Joakim o Caroline o de blev en favorit här hemma av alla tre! Enkelt, snabbt o smidigt :)

    SvaraRadera
  11. Den där berömda smörgåstårtan skall vi absolut testa! Men det blev inte idag... Mer info efter Oldsberg! Tack för tipset! Ps. skippar inte grädden! Jag tar nog en trea tror jag! :-)

    SvaraRadera
  12. Det är inte Oldsberg, i år är det Luuk. Fast efter ikväll ska han få sparken då han gav ena laget en fågel till ledtråd.

    Eller har ni annan TV i Värmland? Ni kanske ligger några år efter...

    SvaraRadera
  13. Luuk? Här tog precis Allsång På Skansen slut! Med Bosse Larsson... Fast vi missade det. Satt ute på altanen och lyssnade på syrsorna... :-)

    SvaraRadera
  14. Tycker absolut du ska prova den varma smörgåstårtan. Lova att återkomma med recension sen.

    SvaraRadera