lördag 23 januari 2010

Lördagkväll!


Ella somnade gott i vagnen!


Sen var det dax att hoppa lite i hoppgungan!


Under tiden passade Clara på att surfa runt lite på Bolibompasajten.


Vi väntar på middag alla tre! Blir det aldrig färdigt?


Till kvällsmat serverades kyckling som jag tillagade med fullgott resultat! Kycklingen var färsk och blev levererad av Vesslan på bilden. Vad tycker du Joakim: Hur röd ska kycklingen vara inuti :-) ?

En liten matanekdot: Första gången jag var i Belgien, för drygt 20 år sen, var vi ett sällskap som var på en fisförnäm restaurang... Ingen visste vad som stod på menyn men vi alla beställde samma, lite belgiska specialiteter. Till förrätt serverades något gratinerat som såg ut som stora svampar. Men väldigt sega och väldigt röda inuti... Och absolut ingen kulinariskt trevlig upplevelse. När vi hade ätit upp försökte vi fråga vad det var. Kyparen spelade att han inte förstod vad vi frågade men klappade sig på nedre delen av magen. Jag tror att vi käkade halvrå njure. Från djur eller människa? Ingen aning :-) !
Till huvudrätt serverades någon slags fågel. Också den väldigt röd inuti... Den där restaurangen hade ett antal stjärnor i den där michelinguiden men ingen av oss var speciellt friska i kistan dagen efter...

Vi tar en matanekdot till: En gång för länge länge sen var jag på en föreläsning med skid/natur fotografen Felix st Clair Renard på en restaurang i Chamonix. Det kostade inget. Annars hade vi inte gått dit (vi hade ju inga pengar på den tiden). Men man var tvungen att köpa något att äta. Jag hade ingen aning om vad som stod på menyn så jag pekade på det billigaste. In får jag någon slags paj med svarta skogssniglar nerpetade. Pajen var god men sniglarna sådär... Väldigt sega och oxå de rosafärgade inuti. Tilläggas kan att jag annars gärna äter sniglar. Men inte svarta skogsniglar! De ska ha skal och smaka vitlök!

Efter dessa upplevelser beställer jag alltid maten "well-done", speciellt om jag befinner mig i Beneluxländerna eller Frankrike. Och det oavsett vad det är för slags krubb!

Till avdelningen "jag tycker": Utförsåkningen är inte vad den varit efter carvingskidans intrång! Slalomskidor skall ICKE vara under 2,10 meter! Och man SKALL lyfta på innerskidan när man svänger!

Och kom i håg: Ni SKA tycka som JAG tycker :-) !

8 kommentarer:

  1. Kycklingen ska absolut inte vara röd, där håller jag med.

    Apropå matanekdoter. Var på fotbolls-EM i Portugal 2004 och vid ett restaurangbesök stod det något oförståelig på menyn. Jag frågade kyparen vad det var. Till svar fick jag "kitchen". Ingen av oss förstod vad det var, vaddå kitchen? Man kan väl inte beställa in ett kök. Så jag gjorde ett nytt försök och sa att jag inte förstod. Då började kyparen hoppa och vifta med armarna som vingar samtidigt som han sa "aaaappaaapppaaapppaa".... Vi alla bröt ut i ett asgarv när vi förstod att det var kyckling han menade....och den var inte blodig :)

    SvaraRadera
  2. Gunde Wassberg-Stenmark24 januari 2010 kl. 12:08

    Seriöst. Den dag du tar upp skidåkningen igen, och den du lär dig ta 3 skärande svängar i rad, utan att lyfta innerskidan, då har du rätt att uttala dig om vad som är rätt och fel det här århundradets skidåkning.

    SvaraRadera
  3. Till Jocke! Det är skoj med mat! Och kul att vi är överens om kycklingen :-) !

    SvaraRadera
  4. Till Gunde: Seriöst! På min blogg har jag rätt att ta upp och tycka och uttala mig om precis vad jag vill. Det är det som är vitsen med en personlig blogg. Och tyvärr för dig vännen, du kan inte göra ngt åt det... :-)

    SvaraRadera
  5. Hoppsan. Här ovan, ännu ett exempel på att TV-soffan skapar dom största experterna. Med dom ömmaste tårna!

    SvaraRadera
  6. Är Gunde och Glader samma person? I så fall är du ju inte bara elak (jag har läst dina tidigare kommentarer), du är ju inte så smart heller. Du fick precis vad du förtjänade på din kommentar, Gunde. Förstod du inte den uppenbara ironin i P:s inlägg om 210 cm långa skidor?

    SvaraRadera
  7. Vänta nu mina vänner! Det är stabilt!!!
    Till 08:a: Det är lugnt! Och jag kan försvara mig själv! Jag har känt Glader i över 40 år så jag känner honom rätt väl!
    Till Glader: Jag är så öm i tårna så jag kan inte komma på ngt bra svar :-) !

    SvaraRadera
  8. Bra brorsan. Puss och sov gott!

    SvaraRadera