torsdag 21 januari 2010

Politik, eller nåt...

Innan jag åker hem från jobbet på kvällarna brukar jag bälga i mig en kanna kaffe för att kunna hålla mig vaken över Brattforshea...

Samtidigt brukar jag läsa Filipstadstidningen, men idag var den borta så jag blev tvungen att bläddra i ett gammalt nummer av tidningen "entreprenör" istället. Det var en ganska rolig tidning med flera bra reportage. Bla. ett om den ryska motorcykeln "Ural". En sådan vill jag ha som vinterhoj när jag blir stor...

Men det var en grej i tidningen jag blev lite fundersam på. Det var någon slags recension av filmen "Män som hatar kvinnor". Om filmen stod det: "Det är trots allt en god berättelse." Sen följde en lång harang på en halv A4 sida om "vanliga" människors syn på företagsledare... Bla. skriver de "företagare skildras chockerande fördomsfullt" och "i Stieg Larssons Sverige är alla framstående företagsledare antingen nazister eller sadister eller både och". Sen tar de även upp filmerna "Äppelkriget" och "Den enfaldiga mördaren" och det fördomsfulla sätt som kapitalister och stackars direktörer skildras i dessa filmer. "Detta är stötande, för att inte säga rent obehagligt" skriver de...

Är det någon av er "vanliga" människor som sett filmen eller läst boken som ens har tänkt tanken på att stora företagsledare överlag skulle haft dessa egenheter? Inte jag iallafall och jag tror ingen annan heller...

Däremot kan jag tänka mig att Stockholmare som tex. sett filmen "Smala Sussie" tror att vi Värmlänningar är lite korkade?

Hallå alla 08:or därute i sajberrymden! Svara nu på detta! Är det så :-) ???

3 kommentarer:

  1. Duger en ex 08? Fast jag har ju bara bort i förorter så det räknas nog inte.

    SvaraRadera
  2. Du duger. Du är nog den som är mest äkta 08 som jag känner iaf... Mamma finns ju förstås oxå. Och Göran... Annars känner jag bara inflyttade 08:or :-) !

    SvaraRadera
  3. Detta var ju en bra recension på en recension...
    Nä, vi Stockholmare tycker nog bara att ni är lite småtokiga :-) !

    SvaraRadera