fredag 29 januari 2010

J.D Salinger

Är det någon som läst J.D Salinger? Jag har tyvärr missat honom... Hallå Torbjörn Engdal: Varför pratade du inte om honom på svenska lektionerna? Eller är det jag som har glömt? Men i alla fall, jag hörde att han skrev mycket kontroversiellt om sex bland annat och med mycket grovt språk... Det låter som att han kommer att bli min nya idol! Jag MÅSTE ha hans bok "Räddaren i nöden"! Den blev tydligen förbjuden i flera länder när den kom ut 1951 och så sent som på 80:talet fick inte ungarna på universiteten i det konstigaste landet USA läsa den. Men det gjorde de ändå såklart!

Till alla som tror att alla var helgon och jobbade i skogen och mjölkade kossor för 60-70-80 år sen: Läs även "På drift" av Jack Kerouac!

Om ni tror att dessa böcker är för svåra: Prova att läs Charles Bukowski! Han skrev helt underbara små burleska romaner! De flesta av hans böcker finns som pocket. Börja från början med "Postverket" från 1971!

Vi hörs senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar