söndag 4 april 2010

Politik...

Jag håller ju på att försöka luska ut vad jag ska rösta på i höst eftersom jag som bekant historiskt sett varken vill ha ett borgerligt styre eller Mona Sahlin som statsminister...

Idag läser jag om Las (i "Dagens Arbete" ), ni vet den där lagen om anställningstrygghet; sist in först ut...

I verkligheten har lagen funkat så här: 3 av 4 undantag har gjorts vid uppsägningarna sen krisen började 2008... Då kan man ju fundera på varför Svenskt näringsliv är så drivande i att försöka få bort den där lagen...

Jag tycker så här: Om en farbror eller tant till exempel varit anställd på ett företag i typ förtio år, varför har då inte företaget under alla år sett till att personen har den kompetens som behövs? Eller om personen i fråga börjar på att bli lite krasslig och klen, borde då inte företaget i så fall ha en förbannad skyldighet och plikt att hjälpa den personen i så fall? Om han/hon jobbat där så länge? Och inte bara försöka sparka ut denne?

Vad tycker partierna om detta då? Centern med Maud Olofsson i spetsen vill slopa lagen helt och hållet... Alla andra utom V vill i stort sett ha kvar den som den är. Moderaterna har en överraskande sund inställning: "Nej, den behöver inte förändras. Det är viktigare att diskutera hur vi kan få in vissa grupper på arbetsmarknaden, inte hur vi ska få ut grupper. Debatten har sin utgångspunkt i den höga ungdomsarbetslösheten och den beror inte på turordningsreglerna i Las..."

Vänstern tycker att "undantaget som finns i lagen på två personer skall tas bort" samt "förbjuda användningen av bemanningsföretag när tidigare anställda har återanställningsrätt".

Så nu är frågan (som ni inte behöver svara på), ska jag rösta på Vänsterpartiet som vanligt eller ska jag lägga min röst på Moderaterna?

6 kommentarer:

  1. Det är ingen som vågar kommentera någonting när du skriver om politik! :-)

    SvaraRadera
  2. Precis, sport och då helst löpning. Bara ställ dig en enkel fråga, vill du vara löpare eller politiker? Löpare i alla länder förenen eder... (Om nu Mats läser så duger det även med skidor/cykel)

    SvaraRadera
  3. Eva och Leif: Vet ni vad som är på gång här på bloggen? Jo en "Bit för bit" tävling om löpning! Den får ni inte missa! Jag ska bara komma på vad han heter nu igen som jag tänker på! Hehehe... ;-)

    SvaraRadera
  4. Syrran: Nä, inte han! Det skall bli svårt! Jag håller på att rådfråga Juhlin... :-)

    SvaraRadera