söndag 11 april 2010

Löpar-Pelle informerar!

Nu har jag varit ute och joggat min 7.5km runda i Molkom. När jag gick ut var målsättningen att sätta personligt rekord... Och det lyckades!

Hur är det möjligt då? Jo, men på den tiden jag tränade så bodde jag ju inte i Molkom så jag har bara sprungit det här varvet sen i februari... Numera är km tiderna typ två minuter sämre än de var en gång i tiden...

Enda fördelen med att vara dåligt tränad är att det är mycket enklare att bli bättre! Men om man tränat skapligt mycket och nått en viss nivå, som antagligen varierar från person till person, tror jag att det är mycket svårare att bli bättre... Om ni fattar vad jag menar? I mitt fall, om jag minns rätt, låg den där nivån på att ha km tider på typ 3.36... Jag kämpade som sjutton för att springa snabbare men det var jättesvårt...

Är man dåligt tränad däremot så är det ju ganska enkelt att sänka km tiderna med en 30 sekunder... Och det sporrar ju lite!

För övrigt är det allt skönt att det är torrt och fint på vägarna nu! Kanske att årets första terrängpass ska kunna bli av nästa vecka...

11 kommentarer:

  1. Helt sant! Det andra "bra" med att vara dåligt tränad/börja om är att man är nöjd och glad för lite. Mycket kräver som bekant mer. ;-) Men det dåliga med att inte träna är så mycket att det inte får plats här. Dessutom är det ju jobbigt att "börja om" hela tiden! Det är jag alldeles för lat för.

    SvaraRadera
  2. Du är jättebra brorsan, men har du sett vad Jonas Buud gjorde i helgen? http://www.ultradistans.se/

    SvaraRadera
  3. Nu ska inte syrran dit dänga Buuden i plåten på dig när du kommit igång så bra. Häng i träningen nu och låt inte latmasken ta överhanden.

    SvaraRadera
  4. Tjena! Grattis till världsrekordet! Det gjorde vi bra - japp, jag kom också ut igår! Tur att du "hotade" på min blogg så vi kunde slå världsrekord :-) Mycket bra jobbat!

    SvaraRadera
  5. Ingmarie: Visst! Det finns mycket mer positivt med att vara vältränad... Men är man inte det får man försöka hitta ljusglimtarna! :-) Och du har saker att se fram emot nu när du snart kommer hem: Fint väder, snöfritt och miljonvinster på lotterna!

    Syrran: Oj! Sexton mil på tolv timmar... Jag skulle inte hänga med en kvart än gång... ;-)

    Leffe: Jag försöker! :-)

    Magnus: Det är DU som är världsmästare! Herregud!!! 3,2 MIL! Så långt har jag aldrig sprungit! :-)

    SvaraRadera
  6. Men Pelle, hur minns du egentligen? 3:36 min/km har du haft i snitt på halvmarathon. Nog måste du då sprungit snabbare på 5k och 10k?

    SvaraRadera
  7. Som jag längtar! Hur ska vi fira? ;-)

    SvaraRadera
  8. Men Pelle! Hmmm, det där lät lite nedvärderande... INTE meningen - tvärtom! När jag började för tre år sen KUNDE jag inte springa EN kilometer. Alltså borde hoppet för dig vara enormt mycket större. Häng bara i och ha tålamod. Jag rekommenderar ett uttryck som badgear myntat "Njut av resan - inte resultatet!" som fastnat ordentligt i min hjärna. Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Leffe: Ngt snabbare kanske... Men inte mycket... Under 3.30/km vet jag att jag aldrig haft tror jag...

    Ingmarie: Det är du som får fira! Det är din vinst! :-)

    Magnus: Jo, det är nog enklare för mig... Men det märks att jag legat på sofflocket i tio år! Men visst, det märks att lite av takterna sitter i... Men inte mycket! :-)

    SvaraRadera
  10. Snyggt jobbat! Om du känner att du behöver sällskap...så ring inte mig. :-)

    SvaraRadera
  11. Fisken: Jag ringer! Det var ju ett tag sen du provade senast... Vårruset för typ 50 år sen eller nåt va? :-)

    SvaraRadera