söndag 11 april 2010

Litteratur...

I Molkom, i skogen mellan Folkhögskolan och Nyedsskolan, finns en liten, liten gångstig som heter Karlfeldtsstigen... Det är ju ett namn jag funderat på eftersom jag är lite intresserad av Svensk litteratur. Har man haft Torbjörn Engdal som "svenskalärare" blev man automatiskt intresserad av det ämnet, vare sig man ville eller inte...

Men i alla fall: Jag har väl tänkt som så att namnet inte har så mycket att göra med Erik Axel utan kommer någon annanstans ifrån...

Men idag när jag läser del fyra av den utmärkta artikelserien "Litteraturens miljöer" i NWT får namnet sin förklaring. Och eftersom jag inte bara är intresserad av litteratur utan även av romantik vill jag dela med mig lite av den artikeln (citat från NWT):

"När poeten mötte rektorns fru i Molkom

Hon hette Mina Tisell, han hette Erik Axel Karlfeldt.
Hon var den 39-åriga hustrun till rektorn vid folkhögskolan i Molkom. Han var en 32-årig lärarvikarie och debuterande poet.
Rektorns fru och lärarvikarien förälskade sig. Affären nådde mycket snabbt rektorn Mauritz Tisells öron.
Till slut sade lärarvikarien upp sig och tog tåget från Molkom. Han blev senare ledamot av Svenska akademien och fick - postumt - Nobelpriset i litteratur. Rektorns fru fick efter två års förhandflingar skilsmässa från sin man. Skilsmässans juridiska trassel reddes ut av hennes äldre bror Hjalmar Hammarskjöld, som skulle bli statsminister och akademiledamot även han."
Konstverket på Erik Axel Karlfeldt är målat av Anders Zorn och finns att beskåda i Zorngårdens matsal...
Vill ni läsa mer om Karlfeldt finns det även en utmärkt artikel på Wikipedia där även äventyret i Molkom tas upp...

2 kommentarer:

  1. Att det kan finnas så mycket ändå om Molkom, är ju ingen metropol av rang i mina ögon...

    SvaraRadera
  2. Tjena Leif! Den som söker den finner... :-)

    SvaraRadera