onsdag 28 april 2010

På jobbet...

...idag sitter jag mest med tom blick och tittar ut genom fönstret...

Fast så kom jag på en grej! Det är dax för en:

Löpar-Pelle tipsar!

Är det någon därute som då och då har problem med "håll" när ni springer/joggar? Det har ALDRIG jag!
I min tidiga ungdom, kanske när jag var tolv-tretton, blev jag skickad till en talpedagog av en lärarinna... Det i sig var en liten aning jobbigt. Jag själv hade innan dess inte haft en aning om att jag hade något talproblem, men det blev jag ju varse då... Och detta har väl satt sina spår, till exempel tänker jag ofta på det om jag skulle bli tvungen att prata inför en publik. Men det är ju inte detta det här skulle handla om utan om "håll"...
Talpedagogen hade nämligen en del andningsövningar med mig. Man skulle inte liksom andas med bröstkorgen, utan man ska andas med magmusklerna. Om ni fattar vad jag menar? Om jag till exempel har käkat två liter stuvade makaroner kan jag gå ut och jogga direkt, utan att få något problem med magen, om jag andas på det sättet!

Tacka MIG nu för det tipset!

11 kommentarer:

  1. Nu får jag sällan håll nu för tiden. Har det något med åldern också att göra eller beror det på min slappa mage? Samtidigt springer jag aldrig tätt inpå matintag. Men förr körde jag med "sten i handen". Men ändå, tack Pelle för tipset!

    SvaraRadera
  2. Tjena Leffe! Just ja... Det gamla beprövade "stentricket" finns ju oxå!
    Jag försökte chatta med dig på FB, men du svarade inte din elaking! :-)

    SvaraRadera
  3. Sorry P, det händer att jag ibland måste jobba lite på arbetstid. Denna gång var det kundsupport.

    SvaraRadera
  4. Leffe: Jo, jag förstod det! :-) Är du i Solna och jobbar???

    SvaraRadera
  5. Yepp, och ikväll har jag haft finbesök som ville springa i Tullingeskogen.

    SvaraRadera
  6. Det ÄR ett bra tips! Jag gör nog "rätt" för jag har ytterst sällen håll. (Typ aldrig) Undra om du och jag har samma "sjuka". Känner mig med så där "låg"...Vill liksom ingenting. :-( Kan det vara månen?Ditt kanske har gått över? (Berätta gärna hur då)

    SvaraRadera
  7. BRA tips! Jag har "av misstag" testat det och det funkar klockrent. Nu är det svårt att praktisera i en lång uppförsbacke med min fysik, men... Jag vill också skriva på "depplistan"! Min tå har inte riktigt gjort humöret bättre så känslan just nu innan läkarbesöket är - ingen mara i år...

    SvaraRadera
  8. Hallå Ingmarie! Nä, mitt har inte gått över... Men det kommer att bli bättre med tiden. Ngn gång kommer jag nog att skriva om denna "depp-period" men inte ännu på ett tag! Jag hoppas verkligen att du oxå blir piggare och gladare! Och du är iaf duktig på att pigga upp andra på din blogg... Istället för som jag med denna "depp-blogg"...

    Tjena Magnus! Hur gick det hos doktorna med tån? Jag funderar på att ta ett kort på mina tår och lägga ut här på bloggen... Men då kanske ingen kommer tillbaka hit för de är inte vackra... Och ändå har de vilat från löpning sen 90-talet... :-)

    SvaraRadera
  9. Men brorsan, din tå är väl inte rutten rakt igenom fortfarande hoppas jag! :-)

    Min egen tå har fått en spruta idag. Just nu är den inte glad, men hoppas på bättring. Jag måste i alla fall vila från löpning idag och i morgon.

    SvaraRadera
  10. Din blogg piggar upp med! Tro inget annat! Deppet går över. Det brukar det i alla fall...Enda "tipset" jag har är att oavsett hur trött och "låg" du känner dig träna något. Minsta lilla är bra! Jag har hittills aldrig mått sämre efter en träning. :-)

    SvaraRadera
  11. Syrran: Nä, det är ingen fara med tårna! De är bara fula! :-) Men det går att dölja med strumpor!

    Ingmarie: Tack!

    SvaraRadera