onsdag 5 maj 2010

Politik (eller nåt)…

Det var länge sedan jag skrev något roligt och kontroversiellt här på bloggen… Och jag vet ju att mina trevliga läsare tycker om att läsa sådant, så jag får be så mycket om ursäkt!

Men nu var det då äntligen dags för:
Pelles Åsikter!

Jag har läst och hört att barnen inte längre får sjunga nationalsången vid skolavslutningar… Och att det är många som blir upprörda över det…

Är det då så? JAG har ingen aning. Vad jag minns så var det inga nationalsånger som sjöngs på min tid när jag gick i skolan och mina kids har inte kommit upp i skolåldern än…

Men OM det är så, att det varit tradition att sjunga det där nationalistiska tramset vid skolavslutningar OCH att de nu har tagit död på den sjuka traditionen, då säger jag: Det var väl för väl och absolut på tiden! Skolan skall vara till för alla barn i Sverige! Oavsett vilket land de kommer från eller vilken nationalitet de har! Så varför skall man då tvinga barnen att höra och sjunga den där skiten?

Är det då aldrig OK att vara nationalistisk då? JO! Så klart! Vid stora idrottsevenemang som OS, VM och EM och sådant! Då skall det förstås viftas med flaggor och sjungas nationalsånger så det står härliga till! Speciellt om det är någon svensk som vunnit såklart!

Men i skolan? Nä, ta bort skiten därifrån…

Och jag fattar heller inte att man ska behöva höra den där sången på varenda elitseriehockeymatch man går på… När två svenska lag möts? Väldigt märkligt tycker jag!

Ha en trevlig eftermiddag mina vänner!

6 kommentarer:

  1. Du vet att du inte får några kommentarer när du skriver om politik!

    SvaraRadera
  2. Tjena Syrran!
    Jag fick ju en nu! :-)
    Och jag känner på mig att det blir ngn mer under kvällen!

    Fö. tycker jag du har varit här alldeles för lite på sista tiden! ;-)
    Är det bra med dig?

    SvaraRadera
  3. Klart du ska få en kommentar till :-)
    Jag håller inte alls med dig (å det säger jag inte BARA för att sätta mig på tvären, hehe)! Jag gillar att vi alla ska vara stolta över Sverige och lite patriotism tycker jag bara är bra för vi-känslan. Detta gäller oss infödingar, såväl som "nysvenskar"! Dessutom - när ska barnen annar slära sig nationalsången? Pinsamt att svenskar inte kan sin egen nationalsång, tycker jag! Hehe, nöjd med det mothugget? :-)

    SvaraRadera
  4. Tjena Magnus!
    Tack för svaret!
    Jag vill absolut ha mothugg! :-)
    Jag ska fundera ut ett bra svar till dig till ikväll!
    Nu ska jag på äventyr i Karlstad... :-)

    SvaraRadera
  5. Jag kommer inte heller i håg att jag sjöng Nationalsången...Men jag har ett guldfiskminne så lita inte på mig... Håller med Magnus att jag tycker nog allt att man kan/ska få sjunga den om man vill. (De som inte vill kan ju vara tysta eller hålla för öronen. ;-) )Däremot har jag hört att man inte ens ska få sjunga "Den blomstertid"..!Stämmer det?

    SvaraRadera
  6. Nu, äntligen, har jag gjort lite research på detta och pratat med en skollärare... Tydligen finns det inga som helst direktiv från högre ort om vad som skall sjungas och inte sjungas utan det är upp till varje enskild skolledning att fatta beslut om... Han visste inte om någon skola här i Värmland där "de tagit bort" sångerna ovan... Däremot hade även han hört rykten om att de inte sjöng svenska nationalsången och kristna psalmer på någon skola där det var många invandrare med flera olika religioner. Om det är så tycker jag det låter sunt...

    Och JAG måste vara otroligt pinsam! Jag vet att den där sången börjar "Du gamla du fria"... Men sen har jag ingen aning. Å andra sidan: Jag kan inte sjunga överhuvudtaget... :-)

    Jag tycker absolut vi ska vara stolta och känna patriotism för vårat land, Sverige! Och det kan vi, bland annat, göra genom att få alla nya svenskar att känna sig välkomna här och göra så att även de känner stolthet för sitt nya land...

    Hmmm... Hur ska vi lära oss nationalsången då? Kanske på "historian", när man läser om Sverige och dess historia?

    SvaraRadera